Co je to FAS a FASD?
Pokud je plod v prenatálním období vystaven alkoholu, může se u dítěte projevit některá ze spektra poruch, které jsou známy jako „poruchy fetálního alkoholového spektra“ (zkráceně FASD). Jedním z nejzávažnějších důsledků pití v průběhu těhotenství je samotný fetální alkoholový syndrom (FAS). FAS je jednou z hlavních (a přitom zbytečných) příčin mentální retardace a vrozených defektů.
Pokud žena pije v průběhu těhotenství, její dítě se může narodit s FAS – celoživotním stavem, který způsobuje fyzická a mentální postižení. FAS se projevuje neobvyklými obličejovými rysy, poruchou růstu a problémy centrální nervové soustavy. Lidé s FAS mohou mít problémy s učením, pamětí, pozorností, komunikací, viděním, slyšením a s kombinacemi toho, co jsme teď uvedli. Tyto problémy obvykle vedou k potížím ve škole a k potížím vycházet s ostatními. FAS je stálý stav. Ovlivňuje každý aspekt života jednotlivce i život celé jeho rodiny.
Poruchy fetálního alkoholového spektra (FASD) představují zastřešující termín, který popisuje celé spektrum následků, které se mohou projevit u člověka, jehož matka požívala v průběhu těhotenství alkohol. Tyto následky zahrnují fyzická a mentální postižení, poruchy chování a učení s možnými důsledky pro celý život. Pojem FASD se neužívá jako klinická diagnosa. FASD zahrnuje FAS stejně jako další stavy, při nichž mají jednotlivci některé, ale ne všechny klinické projevy FAS. Tři pojmy, které se v této souvislosti užívají, jsou:
-fetální alkoholové následky (FAE)
-neurovývojové poruchy související s alkoholem (ARND)
-vrozené defekty související s alkoholem (ARBD)
Pojem FAE (fetální alkoholové následky) se používal k popisování kognitivních problémů (problémů s poznáváním/myšlením) a problémů s chováním u dětí, které byly prenatálně vystaveny vlivu alkoholu, ale které přitom nemají typické diagnostické rysy FAS. V roce 1996 nahradil institut lékařství termín FAE termíny ARND a ARBD. Děti s ARND mohou mít funkční nebo mentální problémy spojené s vlivem alkoholu v prenatálním období. Tyto problémy zahrnují odchylky poznávání/myšlení nebo chování nebo obojího. Děti s ARBD mohou mít problémy se srdcem, ledvinami, kostmi a/nebo sluchem.
Jaké jsou typické rysy a vlastnosti dětí s FAS a dalšími poruchami fetálního alkoholového spektra (FASD)? FAS je závažná mez celého spektra následků, ke kterým může dojít, když žena pije v průběhu těhotenství. Nejextrémnějším důsledkem pití v těhotenství je smrt plodu. FAS je porucha charakterizovaná odlišnými obličejovými rysy a problémy růstu a centrálního nervového systému (CNS). Pokud těhotná žena pije alkohol, ale její dítě nemá všechny příznaky FAS, je možné, že má nějakou jinou poruchu alkoholového spektra, např. neurovývojovou poruchu související s alkoholem (ARND). Děti s ARND nemají plně rozvinutý FAS, ale mohou se u nich projevit vzdělávací a výchovné obtíže zapříčiněné vlivem alkoholu v prenatálním období. Příkladem těchto obtíží jsou problémy v oblasti matematických dovedností, problémy s pamětí nebo pozorností, slabé výkony ve škole, impulsivita (špatná sebekontrola) a/nebo špatný úsudek.
Děti s poruchami alkoholového spektra mohou vykazovat následující rysy nebo se u nich může projevovat následující chování: *malý vzrůst pro daný gestační věk nebo malá postava ve srovnání s vrstevníky *odchylky obličejových rysů – např. malé oční štěrbiny *špatná koordinace pohybů *hyperaktivní chování *poruchy učení *vývojové poruchy (např. opoždění vývoje řeči) *mentální retardace nebo nízké IQ *problémy s běžným životem *špatné logické myšlení a špatný úsudek *v raném dětství poruchy spánku a příjmu potravy.
Děti s FASD jsou vystaveny riziku psychiatrických problémů, kriminálního chování, nezaměstnanosti a nedokončeného vzdělání.
Toto jsou sekundární důsledky – ty, s kterými se jednotlivec nerodí, ale ke kterým může dospět vlivem FAS nebo související poruchy. Tyto poruchy mohou být velmi závažné. Existují však určité ochranné faktory, které mohou lidem s FASD pomoci. Např. dítě, které bylo diagnostikováno v útlém věku může být umístěno do odpovídající třídy a napojeno na sociální služby, které mohou pomoci dítěti i jeho rodině. Děti s FASD, kterým se dostane speciálního vzdělání mají větší šanci naplnit svůj vývojový a vzdělávací potenciál. Navíc, děti s FASD potřebují milující, pečující a stabilní prostředí a domácí život, aby se vyvarovaly rozvratů, rizikového životnímu stylu nebo nebezpečných vztahů.
U dětí, které žijí v nestabilních domovech, jsou vystaveny domácímu násilí nebo se zapojí do problémových part, je mnohem větší pravděpodobnost, že dospějí k výše popsaným sekundárním důsledkům, než u dětí, které tyto negativní zkušenosti nemají.
Pochopit FASD
(Poruchy fetálního alkoholového spektra)
FASD se často hovoří jako o „neviditelném fyzickém postižení“. Následky vlivu alkoholu a dalších drog na vyvíjející se mozek představují nejproblematičtější aspekt tohoto stavu. Tyto následky jsou neviditelné. Jediným indikátorem tohoto organického handicapu jsou problémy v učení a chování.
Rodiče a profesionálové často zjistí, že běžné výchovné techniky jsou u dětí s FASD neúčinné. Mnoho lidí zažívá postupem času vzrůstající frustraci, protože chování dítěte nereaguje na tradiční výchovné zásahy. Až donedávna existovalo málo poznatků, které by propojovaly organické poškození nebo neurologické odchylky u FASD s chováním. Poznatky, které propojují fungování mozku a chování, příspívají k lepšímu chápání dítěte s FASD, snižují frustraci rodičů a vychovatelů a přispívají k úspěšným výsledkům. Poznatky o FASD a organickém poškození pomáhají posunout úhel pohledu: Děti pak nemusí být vnímány jako PROBLÉM, ale jako někdo, kdo MÁ problém. Změna přístupu k interpretaci chování přispívá v konečném důsledku k efektivním a vhodným strategiím – „zkoušet jinak raději než zkoušet vší silou“. Úspěšné strategie podporují dítě a pomáhají rodičům a profesionálům, aby se cítili lépe.
Hlavní typické rysy dětí s FASD Následující neurovývojové rysy se často spojují s FASD. V případě, že se u dítěte vyskytuje jeden nebo dva, to není diagnosticky významné. Mnoho z nich se překrývá s příznaky jiných diagnoz, jako je ADD, ADHD, vzdělávací problémy, apod.
Mezi typické rysy a vlastnosti u dětí, dospívajících a dospělých s FASD patří:· Problémy s pamětí · Obtíže při ukládání informací do paměti a jejich vybavování· Nestabilní výkon („dobré a špatné “ dny) · Impulsivita, odklonitelná pozornost, neorganizovanost · Schopnost zopakovat instrukce, ale neschopnost je zrealizovat („říkat, ale nedělat“) · Problémy s abstrakcemi, jako je např. matematika, zacházení s penězi, časové představy · Odchylky v poznávacích procesech (mohou
myslet/chápat pomaleji) · Pomalé tempo náslechu (mohou třeba rozumět pouze každému třetímu slovu při normálním tempu konverzace) · Vývojová opoždění (mohou se projevovat jako mladší než odpovídá jejich skutečnému věku) · Neschopnost předvídat výsledky nebo chápat následkySpolečné silné stránky: Mnoho lidí s FAS má silné stránky, které maskují/kompenzují jejich problémy v myšlení/poznávání: · Výborná schopnost slovního vyjádření· Bystrost v některých oblastech· Umělecké založení, muzikálnost, dobré mechanické schopnosti· Sportovní zdatnost· Přívětivost, nesobeckost, oddanost · Rozhodnost a vytrvalost· Ochota· Zájem pomáhat · Velkorysost· Schopnost zabavit malé děti
Sekundární rysy, kterým se dá předcházet V případě, že se lidé s FASD s nikým neidentifikují, zažívají často chronickou frustraci. Postupem času si pak vytvářejí vzorce defensivního chování (de facto obranné reakce). Těmto rysům je zřejmě možné s vhodnou podporou předejít: · Vyčerpání, záchvaty vzteku· Podrážděnost, frustrace, vztek, agrese · Obava, úzkost, vyhýbavost, stažení se · Vypínání (zkraty), lhaní, útěky· Problémy doma, ve škole a na veřejnosti · Kriminalita· Požívání drog/alkoholu· Psychické problémy (deprese, sebepoškozování, sebevražedné sklony)
z angličtiny přeložila HankaB
zdroj:
literatura: © 1999-2006 FASCETS, Inc.
This Site maintained by D & J Computers
Last update June 2006